Centralna Aplikacja Raportująca (CAR) czyli system raportowania o zagrożeniach dla służb i instytucji działa od 1 września 2013 roku. Od tego dnia dane z wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego zbierane są wyłącznie za pomocą tego systemu.

Celem CAR jest usprawnienie obiegu informacji o sytuacjach kryzysowych poprzez utworzenie jednolitego i spójnego systemu raportowania o zagrożeniach dla służb i instytucji, które są odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe na terytorium Polski.

Projekt CAR został  zrealizowany przez Podlaski Urząd Wojewódzki, przy współpracy  Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

Użytkownikami systemu są pracownicy wojewódzkich i powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, którzy na bieżąco aktualizują informacje nt. sytuacji kryzysowych. Dzięki Centralnej Aplikacji Raportującej będą oni mieli pełen obraz sytuacji, a informacje nie będą się dublowały.

W ramach CAR został utworzony jednolity katalog zagrożeń – wszystkie informacje wprowadzone do systemu są przyporządkowane  odpowiedniej kategorii. Jest ich około 20, na przykład katastrofy naturalne czy wypadki komunikacyjne. Taki podział ujednolica system raportowania, ułatwia wyszukiwanie informacji, a co najważniejsze skraca czas reagowania na zdarzenie.

Za wdrożenie CAR w poszczególnych województwach odpowiedzialni byli przeszkoleni  koordynatorzy, którzy przekazali swoją wiedzę wyznaczonym osobom z powiatów. Obieg danych w systemie CAR koordynowany jest przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Dodatkowo RCB zbiera uwagi dot. funkcjonowania systemu i proponuje rozwiązania usprawniające jego funkcjonowanie.

Obecnie trwają prace nad dalszym rozszerzeniem funkcjonalności Centralnej Aplikacji Raportującej poprzez włączenie do systemu centrów zarządzania kryzysowego ministerstw oraz rozszerzenie zakresu zbieranych informacji.