W związku wypowiedziami niektórych polityków, jakie pojawiają się na temat roli Rządowego Centrum Bezpieczeństwa w systemie zarządzania kryzysowego, wyjaśniamy że RCB jest instytucją działającą stale, a nie zespołem zwoływanym w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej (takim zespołem opiniotwórczo – doradczym dla Prezesa Rady Ministrów jest Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego).
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa realizuje zadania określone w ustawie o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 roku, znowelizowanej w lipcu 2009 roku. RCB na bieżąco (24 godziny na dobę) monitoruje sytuację w kraju. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej realizuje zadania określone w Krajowym Planie Reagowania Kryzysowego, zatwierdzonym w grudniu 2009 roku przez Radę Ministrów.
RCB nie jest instytucją podejmującą decyzje w sprawie działań administracji publicznej – nie ma ustawowo takich uprawnień. Centrum na podstawie informacji uzyskanych m. in. z policji, Państwowej Straży Pożarnej, urzędów wojewódzkich czy IMGW, przygotowuje raporty zawierające zbiorcze dane dotyczące bieżącej sytuacji w kraju i informacje o potencjalnych zagrożeniach. Raporty te są przygotowywane codziennie i docierają do najważniejszych osób i instytucji w państwie (np. do członków Rady Ministrów, a także do kancelarii Sejmu i Senatu). Docierają także na poziom regionalny do wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego, a tym samym do wojewodów. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji RCB przekazuje informacje na bieżąco, także za pomocą SMS-ów.
Zadaniem Centrum nie jest bezpośrednie ostrzeganie obywateli – to zadanie struktur obrony cywilnej kraju, w tym samorządów lokalnych.