W związku z artykułem „Meteorolodzy ostrzegali ale nikt ich nie słuchał” autorstwa pana Roberta Zielińskiego, który ukazał się 25 kwietnia 2010 r. w Dzienniku Gazecie Prawnej, RCB wyjaśnia rolę Centrum w systemie zarządzania kryzysowego.

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa realizuje zadania określone w ustawie o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 roku, znowelizowanej w lipcu 2009 roku. RCB na bieżąco (24 godziny na dobę) monitoruje sytuację w kraju, ułatwia przepływ informacji pomiędzy instytucjami zarządzania kryzysowego. RCB nie podejmuje decyzji w sprawie działań administracji publicznej – nie ma ustawowo takich uprawnień. RCB na podstawie informacji uzyskanych z ww. instytucji, przygotowuje codzienne raporty zawierające zbiorcze dane dotyczące bieżącej sytuacji w kraju i informacje o potencjalnych zagrożeniach. Od stycznia br. decyzją dyrektora Marcina Samsonowicza – Górskiego raporty te są przygotowywane codziennie, a nie jak wcześniej tylko w dni robocze i docierają do najważniejszych osób i instytucji w państwie (od wszystkich członków Rady Ministrów poprzez Sejm i Senat, urzędy centralne po wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego). W dynamicznie zmieniającej się sytuacji RCB przekazuje informacje na bieżąco, także za pomocą SMS-ów.
Informacje o zagrożeniach meteorologiczno – hydrologicznych RCB otrzymuje z IMGW. Należy jednocześnie podkreślić, że IMGW niezależnie dystrybuuje informacje te bezpośrednio do wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego, policji czy Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności PSP.
RCB monitorowało sytuację przez 24 godziny na dobę, także w weekend. W naszych raportach przekazaliśmy ostrzeżenie IMGW – w piątek o „możliwości wystąpienia lokalnych opadów deszczu o charakterze burzowym”, w sobotę 15 maja – o „możliwości wystąpienia w ciągu najbliższych 24 godzin intensywnych opadów deszczu, które mogą powodować lokalne podtopienia, zakłócenia w dostawach energii elektrycznej oraz utrudnienia w komunikacji”.
Zgodnie z zasadami reagowania kryzysowego, przyjętymi w Krajowym Panie Reagowania Kryzysowego na sytuację reaguje najniższy kompetentny poziom władzy. Organ administracji publicznej właściwego szczebla określa cel i strategiczny kierunek oraz koordynuje realizację zadań, natomiast każdy z uczestników działań funkcjonuje w obszarze określonych dla niego kompetencji, działając na rzecz głównego wykonawcy.
RCB miała także potwierdzenie, że ostrzeżenia IMGW docierały na poziom lokalny, ponieważ np. na ich podstawie wojewoda śląski wprowadził stan pogotowia przeciwpowodziowego na terenie siedmiu powiatów – o czym również informowaliśmy w naszych raportach.
RCB przygotowywało także (i przygotowuje nadal) pogłębione analizy sytuacji na potrzeby m.in. członków Rady Ministrów oraz Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa jest instytucją transparentną i otwartą na współpracę – gdyby autor artykułu zwrócił się do Centrum z prośbą o informacje dotyczące naszych działań, na pewno by je uzyskał.